WELKOM  |  VLUCHTSCHEMA   |   VFR   |   IFR   |   ATC   |   ADDONS   |   KENNIS   |   CONTACT
Archief  Tutorial IFR vluchten - Nico              << terug <<                

     IFR vluchtplan #T003  (Instructie voor IFR vliegen en vliegplan maken in LNM / GTN750)

  Woensdag 26 november 2025
     
  Vlucht # T003
  Locatie Noorwegen
  Tijd Uiterlijk 19.00 uur   graag tijdig aanwezig zijn!
  Departure Oslo(ENGM)
  Arrival Flesland (ENBR)
  Via Rechtstreeks
     
  Flight Rules                       > IFR
  Max. hoogte 20.000 ft 
  Vliegplan: LNM, GTN750
  AIRACS: Navigraph (aanbevolen)
  Afstand / Tijd Nm 228   /    1h 59m
  Vliegplan plan   -    Weather preset           
  Communicatie Teamspeak 3
  Vis. Communicatie JoinFS
  Flightsim.to Oslo en Flesland met Assets (lees begeleidende tekst)
  Samenstelling Nico
  Briefing  

In de derde IFR vlucht vertrekken we van vliegveld Oslo.

Vluchtplan kan naar naar eigen inzicht in de GTN750 geladen worden.

Voor het weer gebruiken we ‘NOKI Foggy’. Het zicht is beperkt. Boven het wolkendek hebben we geen last van de mist,
maar door het dikke wolkenpak geen zicht op het aardoppervlak. De zon die langzaam onder het wolkendek verdwijnt is
wel het aankijken waard. De klok zetten we bij vertrek op 14:00 uur UTC. Dat lijkt vroeg in de middag, maar in Scandinavië
wordt het al snel eerder donker dan zuidelijk Europa.

Onze Turbo machientjes parkeren we op 320 - 328 en vertrekken van runway 19R, holding C2 in het midden.

Ondanks de mist is het zicht bij de landing ruim voldoende.

We parkeren onze TBM 850 op parkeerplek 41 > 48 in een strakke lijn.

Tijdens de vlucht kunnen we elkaar op de hoogte houden en adviseren welke handelingen van belang kunnen zijn voor een
probleemloze vlucht.

Nico

 

           IFR vluchtplan #T002  (Instructie voor IFR vliegen en vliegplan maken in LNM / GTN750)

  Woensdag 12 november 2025
     
  Vlucht # T002
  Locatie Zwitserland - Italië
  Tijd Uiterlijk 19.00 uur   graag tijdig aanwezig zijn!
  Departure Bern (LSZB)
  Arrival Milaan Linate (LIML)
  Via Rechtstreeks
    Milaan Linate (LIML)
  Flight Rules                       > IFR
  Max. hoogte 15.000 ft
  Vliegplan: LNM, GTN750
  AIRACS: Navigraph (aanbevolen)
  Afstand / Tijd Nm 164    /    1h 0.16
  Vliegplan plan      weather preset         
  Communicatie Teamspeak 3
  Vis. Communicatie JoinFS
  Flightsim.to Geen
  Samenstelling Nico
     

Briefing

Inmiddels is een prettige bijkomstigheid dat we allemaal met de zelfde kist vliegen.TBM850.
Ideaal om kleine probleempjes en tips uit te wisselen.
Iedereen is nu vrij om naar eigen inzicht de GTN750 van het vliegplan te voorzien.
Voor het weer gebruiken we  ‘NOKI Rain 30 wind 335 temp 1.5’ preset.
Tijd van vertrek 16:00 uur met nog redelijk maar fraai zicht.  
Bij het Trezzo VOR zetten we de klok op 17:30 uur voor wat dramatische omstandigheden bij de landing.
De omstandigheden zijn iets uitdagender maar probleemloos te noemen.
Ondanks regenachtige omstandigheden is het zicht bij de landing goed.
De wind (335) staat bij de landing op de kop bij windkracht 4.
De temperatuur heb ik ook aangepast (1.5) om ijsvorming te simuleren.
Ook maken we gebruik van cabinedruk i.v.m. de hoogte van 15.000 ft

 

IFR vluchtplan #T001     (Instructie voor IFR vliegen en vliegplan maken in LNM / GTN750)        
      
       De vlucht invoeren doen we voor aanvang op het platform in Bern.
       We doen dat zowel in LNM als in de GTN 750 (Nico)
 

  Woensdag 29 oktober 2025
     
  Vlucht # T001
  Locatie Zwitserland - Duitsland
  Tijd Uiterlijk 19.30 uur
  Departure Bern (LSZB)
  Arrival Menningen (EDJA)
  Via Rechtstreeks
     
  Flight Rules                       > IFR
  Max. hoogte 10.000 ft
  Vliegplan: LNM, GTN750
  AIRACS: Navigraph (aanbevolen)
  Afstand / Tijd Nm  164   /   0.56
  Vliegplan Collectief aamaken op locatie
  Communicatie Teamspeak 3
  Vis. Communicatie JoinFS
  Flightsim.to Geen
  Samenstelling Nico
     

 


 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------