Archief Tutorial IFR vluchten - Nico
<<
terug <<

IFR vluchtplan
#T003
(Instructie
voor IFR vliegen en vliegplan maken in LNM / GTN750)
| |
Woensdag
|
26
november 2025 |
| |
|
|
| |
Vlucht |
# T003 |
| |
Locatie |
Noorwegen |
| |
Tijd |
Uiterlijk
19.00 uur graag tijdig aanwezig zijn! |
| |
Departure |
Oslo(ENGM) |
| |
Arrival |
Flesland (ENBR) |
| |
Via |
Rechtstreeks |
| |
|
|
| |
Flight Rules
> |
IFR |
| |
Max.
hoogte |
20.000 ft |
| |
Vliegplan: |
LNM,
GTN750 |
| |
AIRACS: |
Navigraph
(aanbevolen) |
| |
Afstand /
Tijd |
Nm
228 / 1h 59m |
| |
Vliegplan |
plan -
Weather preset
|
| |
Communicatie |
Teamspeak
3 |
| |
Vis.
Communicatie |
JoinFS |
| |
Flightsim.to |
Oslo
en Flesland met Assets (lees begeleidende tekst) |
| |
Samenstelling |
Nico |
| |
Briefing |
|
In de derde
IFR vlucht vertrekken we van vliegveld Oslo.
Vluchtplan
kan naar naar eigen inzicht in de GTN750 geladen worden.
Voor het
weer gebruiken we ‘NOKI Foggy’. Het zicht is beperkt. Boven
het wolkendek hebben we geen last van de mist,
maar door het dikke wolkenpak geen zicht op het
aardoppervlak. De zon die langzaam onder het wolkendek
verdwijnt is
wel het aankijken waard. De klok zetten we bij vertrek op
14:00 uur UTC. Dat lijkt vroeg in de middag, maar
in Scandinavië
wordt het al snel eerder donker dan zuidelijk Europa.
Onze Turbo
machientjes parkeren we op 320 - 328 en vertrekken van
runway 19R, holding C2 in het midden.
Ondanks de
mist is het zicht bij de landing ruim voldoende.
We parkeren
onze TBM 850 op parkeerplek 41 > 48 in een strakke lijn.
Tijdens de vlucht kunnen we
elkaar op de hoogte houden en adviseren welke handelingen
van belang kunnen zijn voor een
probleemloze vlucht.
Nico
IFR vluchtplan
#T002
(Instructie
voor IFR vliegen en vliegplan maken in LNM / GTN750)
| |
Woensdag
|
12
november 2025 |
| |
|
|
| |
Vlucht |
# T002 |
| |
Locatie |
Zwitserland - Italië |
| |
Tijd |
Uiterlijk
19.00 uur graag tijdig aanwezig zijn! |
| |
Departure |
Bern (LSZB) |
| |
Arrival |
Milaan Linate (LIML) |
| |
Via |
Rechtstreeks |
| |
|
Milaan Linate (LIML) |
| |
Flight Rules
> |
IFR |
| |
Max.
hoogte |
15.000 ft |
| |
Vliegplan: |
LNM,
GTN750 |
| |
AIRACS: |
Navigraph
(aanbevolen) |
| |
Afstand /
Tijd |
Nm
164 / 1h 0.16 |
| |
Vliegplan |
plan
weather preset
|
| |
Communicatie |
Teamspeak
3 |
| |
Vis.
Communicatie |
JoinFS |
| |
Flightsim.to |
Geen |
| |
Samenstelling |
Nico |
| |
|
|
Briefing
Inmiddels is een prettige
bijkomstigheid dat we allemaal met de zelfde kist vliegen.TBM850.
Ideaal om kleine probleempjes en tips uit te wisselen.
Iedereen is nu vrij om naar eigen inzicht de GTN750 van het
vliegplan te voorzien.
Voor het weer gebruiken we ‘NOKI Rain 30 wind 335 temp
1.5’ preset.
Tijd van vertrek 16:00 uur met nog redelijk maar fraai
zicht.
Bij het Trezzo VOR zetten we de klok op 17:30 uur voor wat
dramatische omstandigheden bij de landing.
De omstandigheden zijn iets uitdagender maar probleemloos te
noemen.
Ondanks regenachtige omstandigheden is het zicht bij de
landing goed.
De wind (335) staat bij de landing op de kop bij windkracht
4.
De temperatuur heb ik ook aangepast (1.5) om ijsvorming te
simuleren.
Ook maken we gebruik van cabinedruk i.v.m. de hoogte van
15.000 ft
IFR vluchtplan
#T001
(Instructie
voor IFR vliegen en vliegplan maken in LNM / GTN750)
De vlucht invoeren doen we voor aanvang op
het platform in Bern.
We doen dat zowel in LNM als in de GTN 750
(Nico)
| |
Woensdag
|
29
oktober 2025 |
| |
|
|
| |
Vlucht |
# T001 |
| |
Locatie |
Zwitserland - Duitsland |
| |
Tijd |
Uiterlijk
19.30 uur |
| |
Departure |
Bern (LSZB) |
| |
Arrival |
Menningen
(EDJA) |
| |
Via |
Rechtstreeks |
| |
|
|
| |
Flight Rules
> |
IFR |
| |
Max.
hoogte |
10.000 ft |
| |
Vliegplan: |
LNM,
GTN750 |
| |
AIRACS: |
Navigraph
(aanbevolen) |
| |
Afstand /
Tijd |
Nm
164 / 0.56 |
| |
Vliegplan |
Collectief aamaken op locatie |
| |
Communicatie |
Teamspeak
3 |
| |
Vis.
Communicatie |
JoinFS |
| |
Flightsim.to |
Geen |
| |
Samenstelling |
Nico |
| |
|
|
|