WELKOM  |  VLUCHTSCHEMA   |   VFR   |   IFR   |   ATC   |   ADDONS   |   KENNIS   |   CONTACT
IFR                                                     

In tegenstelling tot VFR vliegen wordt IFR (Instrument Flying Rules) met gebruik van instrumenten gevlogen.

IFR is noodzakelijk wanneer de zichtbaarheid beperkt wordt en er niet op externe referenties kan worden vertrouwd. Het is speciaal ontworpen voor omstandigheden zoals mist, regen of nachtvluchten. Hoewel het uitvoeren van een IFR-vlucht in visuele meteorologische omstandigheden (VMC) mogelijk is, zijn ze voornamelijk bedoeld voor instrumentmeteorologische omstandigheden (IMC), zoals slecht weer.

Om met een vliegtuig te vliegen onder IFR-voorschriften, moeten piloten beschikken over tweerichtingsradiocommunicatie en de juiste navigatieapparatuur die geschikt is voor hun geplande route, meestal met behulp van navigatiehulpmiddelen op de grond zoals VOR- of GPS-technologie. Essentiële instrumenten zijn onder meer een gyroscopische bochtaanwijzer, slip-skid-indicator, een gevoelige hoogtemeter die zich aanpast met barometrische druk en een klok die uren, minuten en seconden weergeeft, samen met een attitude-indicator.

Handleiding IFR in LNM (video nl uitleg)

IFR uitleg van Peter Starck (NL)  lees hier > dl1-dl2-dl3-dl4-dl5-dl6-dl7-dl8-dl9-dl10-dl11-dl12-dl13

Wikipedia

   

 

 

1    Instrument Rating (IFR) deel 1. Het oppoetsen van je vaardigheden als piloot

2    Instrument Rating (IFR) deel 2. De eenvoudige, bescheiden NDB

3    Instrument Rating (IFR) deel 3. Vervolg van de NDB en een introductie tot het kaartlezen.

4    Instrument rating deel 4. Hoe gebruik je de NDB om een non-precision approach te maken en het ontrafelen van de
      geheimen van de approachkaart. 

5     Instrument rating deel 5. Hoe gebruik je de VHF Omnidirectional Radio Range of anders gezegd de VOR

6     Instrument rating deel 6. Hoe onderschep je een VOR en hoe doe je een eenvoudige VOR approach?

7     Instrument rating deel 7. We gaan op stap met de DME

8     Instrument rating deel 8 .Een verdere uitleg van DME-approaches en een introductie tot de holding patterns. 

9     Instrument rating deel 9. Holding/SIDs/STARs Standard Instrument Departures

10   Standard Arrival Route 10

11   De ILS-approach hoe werkt het precies? 11 

12   ILS-signaal oppakken, hoe vlieg je de localiser? 12

13   We gaan de ILS-approach keurig afronden. Het vastpinnen van de glide slope. 13, de laatste